Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC3073106   Moodle a geografia d'ESO
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària
  
   1/5/2024 - 24/5/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Aprenonline
  
  
  
Tipus activitat   07AO Moodle a geografia d'ESO
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   Aprendràs a crear recursos, com pàgines, fitxers, directoris, títols... i activitats de geografia com tasques, formularis, glossaris... al Moodle.

La formació serà a distància i asincrònica.

Metodologia: Dins de la plataforma Moodle, hi ha una part teòrica, ja sigui en text, vídeos, enllaços, imatges… que el participant haurà de llegir, mirar, escoltar… Tot seguit hi ha una sèrie d’activitats, on el participant contestarà segons el que se li demani, pot ser una reflexió, d’una pràctica, una imatge, un filmet…
Ho hauràs de practicar tot en un curs de Moodle, on serà la persona editora.

Trobaràs més informació a:
https://aprenonline.org/cursos/007-moodle-a-geografia-eso/
  
Objectius   Objectiu principal:
Aquest curs servirà per què els nois i noies de l'ESO treballin de forma interactiva i ordenada amb els ordinadors part de la geografia catalana, europea i mundial.

Objectius específics
Saber adaptar els paràmetres dels cursos de geografia com l'estructura dels temes... on es considerin quines competències cal avaluar al nostre alumnat, com l'orientació, localització, esperit crític...
Crear del propi material didàctic relacionat amb la geografia, siguin per enriquir, aprofundir o fer més amigable l'entorn.
Enllaçar pàgines web interessants i enriquidores per la geografia.
Preparar material a partir de l'Institut cartogràfic de Catalunya.
Treballar el google maps.
Crear títols, de forma jeràrquica, etiquetes, categories...
Inserir filmets científics de fonts fidedignes.
Crear tasques participatives, on quedi palès les competències geogràfiques de l'alumnat.
Aprendre tasques variades per fer més amigable l'aprenentatge dels alumnes, com bases de dades o paquets SCORM.
Treballar el qüestionari, tant per a sistema d'avaluació, d'autoavaluació o aprenentatge.
  
Continguts   Tema 1: paràmetres del curs:
- Distribució del temari, en blocs, temes, setmanes...
- Inscripcions dels alumnes.
- Definició de competències com localització, saber buscar informació fidedigna...
- Definició d'escales d'avaluació fugint de les estrictament numèriques, de manera que ajudin a millorar l'alumne/a en el seu aprenentatge.

Tema 2: Recursos
Creació d'una pàgina web, com a exemple hi hem posat la Conca del Riu Ter
Penjar un fitxer, com a exemple hem creat i penjat un fitxer PDF sobre el tema població activa del propi poble.
Inserció d'un filmet dins d'un element del Moodle (ja sigui pàgina, arxiu, etiqueta...).
Com a exemple hem inserit un filmet sobre moviments migratoris
Inserció d'un títol de tema amigable, d'exemple hem posat el títol amb imatge de globus terrestre
Inserció d'una etiqueta.


Tema 3: Activitats:
Tasques; es proposen diferents activitats a crear per a la pràctica docent.
Tasca fora de línia: presentació d'un treball en paper, sigui un full o un dossier més complet.

Tasca en línia per a qüestions curtes; propostes sobre capitals

Tasca de penjar un fitxer, es proposa una imatge de l'ICC

Tasca diversos fitxers: Es proposa preparar una tasca que impliqui diversos fitxers, per exemple, diverses fotografies d'un lloc concret

Glossari: Es proposa realitzar un diccionari comú on tothom pot participar i afegir paraules. Al mateix temps també es proposa com augmentar i motivar la participació de forma organitzada.

Base de dades; es proposa crear una tasca que impliqui una recollida de dades de forma esquematitzada, en l'exemple hem proposat fotografies de diferents llocs on neva normalment on s'han d'emplenar diferents aspectes.



Tema 4: Creació de diferents preguntes, no només com a avaluació d'una memorització sinó, també, com a punt de sortida per a investigar dades a internet.
A la nostra proposta hi ha:
Veritat/Fals; Nova York és la capital dels Estats Units
Opció múltiple: Quins dels següents països té una densitat de població més elevada
Pregunta d’emplenar buits. Característiques de rius, on cal posar el nom del riu i/o alguna característica
Creació de qüestionaris utilitzant preguntes creades. Reutilització de les mateixes preguntes.
El docent aprèn a descarregar les dades de tots els participants per a una possible avaluació contínua o final.

Tema 5: El docent participant elaborarà un tema sencer sobre un tema de geografia on hi hagi els diferents recursos i activitats.

  
Formador/a   Ricard Gonzalez Puig
  
Avaluació   Cada participant crea des d’un inici un curs Moodle en la nostra plataforma, i es va valorant les tasques que hi va fent.
Al seu curs cal que treballi les següents parts i les faci de forma entenedora i correcta. Si no, ho haurà de repetir
Determinació dels paràmetres del curs.
Creació d'adreces electròniques per l'alumnat.
Inscripció de l'alumnat fictici dins del Moodle
Inscripció de l’alumnat fictici al curs propi
Accés a URLs externs relacionats amb la geografia de l’ESO
Inserció d’etiquetes al curs que organitzin, i facilitin l’accés i comprensió al curs
Inserció un filmet relacionat amb la geografia de l’ESO
Crear una pàgina web d’algun tema de la geografia de l’ESO
Crear una tasca sobre la geografia de l’ESO
Fer un glossari sobre el vocabulari de la geografia adequat a l’ESO
Inserir un paquet SCORM de la biblioteca Alexandria de la geografia de l’ESO
Creació de preguntes sobre la geografia de l’ESO
Creació de qüestionaris de la geografia de l’ESO
Full de càlcul de l'avaluació dels alumnes ficticis.
Elaboració d’una programació d’un tema de geografia.
La persona formadora valorarà si han estat ben elaborades les preguntes, i si veu que no funcionen o no són del tot correctes, proposarà les millores necessàries. Per superar el curs haurà de ser tot correcte i amb les millores aplicades.

En resum, les tasques d’aprofitament i que ens serviran per avaluar el curs i determinar si un participant ha superat o no el curs seran:
Activitats on es podrà escriure en línia.
Elaboració d’arxius, en PDF.
Fotografies realitzades i penjades
Captures de pantalla
Compartició d’elements efectuats amb la persona formadora.
I tot el que fa al seu Moodle amb el rol d’edició
  
Requisits de  certificació   Per obtenir la certificació d'aquest curs és necessari:
Haver presentat el 100% de les activitats proposades
Haver contestat l'enquesta de valoració final.
  
E-mail   info@aprenonline.org
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 17/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).